Már 2018-ban valóra válhat az automata könyvelés

Ha követed a Billcity blogot, tudod hogy mi nagyon hiszünk az automata könyvelésben. A három fő terület közül kettő már megoldódni látszik 2018-ra és most úgy néz ki, hogy a harmadikra is komoly kezdeményezés született.

Néhány napja láttam egy Facebook postot a Magyar Könyvelők Országos Egyesületétől (MKOE) ami felcsillantotta a reményt az automata könyvelés harmadik pillérével kapcsolatban.

Mi a 3 fő terület a könyvelés automatizálásnál?

1. Kimenö (vevői) számlák

Ez a terület már ismert mindenki számára. Ha nem is teljesen automatikusan, de sok könyvelő program tudja már fogadni a számlázó programok feladásait.

Valamint itt a legegyszerűbb a könyvelés is, hiszen minden tétel értékesítés, maximum termékcsoportonként lehetnek eltérő számlaszámok.

Itt a jövőben az várható, hogy nem lesz szükséges a feladási állományokat lementeni a számlázó programokból, majd utána beemelni azt manuálisan. Ehelyett a teljes folyamat automatizált lesz.

2. Banki tranzakciók

A banki kivonatok feldolgozása már egy fokkal bonyolultabb feladat, de a vevői számlák beimportálásához hasonlóan itt is már régóta lehetőség van a félautomata feldolgozásra.

Ez a folyamat is teljesen automatizálható lesz 2018-tól a PSD2-nek köszönhetően.

3. Szallitói (bejövő) számlák

A harmadik nagy terület a beérkező számlák kezelése. Ez a legbonyolultabb rész és a mai napig itt találhatunk a legkevesebb automatizálást.

Itt a legnagyobb a szkepticizmus is, a könyvelők egy része nem hiszi el, hogy nagyrészt lehet a beérkező számlák feldolgozását és könyvelését is automatizálni.

Pedig lehet.

Nem 100%-ban, de - vállalkozástól függően - 60-90%-ban igen.

Itt a legnagyobb probléma már az első lépés. Hogyan kerüljenek be valami egységes útvonalon a különféle számlák az ügyviteli rendszerbe.

A sokak által kézenfekvőnek tartott szkennelés nem megoldás. Hiszen ott is manuálisan elő kell venni a dokumentumot. A szkenneléssel maximum az adatok kinyerését tudjuk egyszerűsíteni.

Ennél valami előremutatóbb, automatizálható megoldásra lenne szükség.

Mi történt most ami, ha megvalósul, akkor sokkal hamarabb valóság lehet a könyvelés automatizálása

Az MKOE elindított egy kezdeményezést a NAV felé, hogy az adózó részére kiállított számlák egyszerűen, beavatkozás nélkül elérhetőek legyenek számukra.

Ennek a posztnak a 3. pontja szól erről, amit Ruszin Zsolt MKOE alelnök már többször is hangoztatott.

Magyar Könyvelők Országos Egyesülete Facebook post

Tehát arról van szó, hogy ha minden vállalkozás számlája felkerül a NAV-hoz, akkor ez az adatbázis miért ne lenne elérhető az adózó számára is? Gyakorlatilag minden vállalkozás a NAV-tól is megkaphatná a beérkező számláit.

Automatikusan, beavatkozás nélkül.

Így egy vállalkozás online ügyviteli rendszere gyakorlatilag folyamatosan megkaphatná a belföldi szállítói számláit.

Szállítói számlák automatikus könyvelése - lehetőség

Innen már csak egy lépés lenne az automata feldolgozás.

A jogszabályban azok a számlák szerepelnek, ahol az ÁFA tartalom meghaladja a 100.000 Ft-ot. Idén valószínűleg egy tesztüzem indul el és 2018. júliustól lesz kötelező a számlázó programok bekötése és így az adatszolgáltatás.

Mi azt támogatjuk, hogy az adatszolgáltatás legyen teljeskörű, legalább önkéntes alapon. Így - ha megvalósul az MKOE kezdeményezése - akkor egy vállalkozás összes bejövő számlája elérhető lenne a NAV-nál.

Hogyan lehetne 2018-tól automatizálni a szállítói számlák feldolgozását

Szandékosan nem írtam automata könyvelést, hiszen nem lehet teljesen automatizalni ezt a folyamatot.

Azonban a nagy részét lehet és már ezzel is óriási hatékonyság növelést érhetünk el.

Ha megnyílik a lehetőség, hogy a NAV-tól automatikusan lekérje egy online ügyviteli rendszer a beérkező számlákat, akkor azok azonnal bekerülhetnek a rendszerbe, ahol az iktatás, ellenőrzés, előkönyvelési feladatokat már a szoftverek fogják elvégezni.

Gondolj csak bele, hogy még egy összetettebb számla esetén is csak a könyvelési jogcímeket kell megadd és nem kell semmi mást begépelni.

Jobb esetben, ahol engedélyeztük az automata könyvelést, a teljes folyamat automatizálható. Például egy havi rendszeres UPC internet előfizetés számlával semmi dolga nem lesz senkinek. Akár még az automata utalást is be lehet majd állítani.

Milyen hatással lesznek a fentiek a te vállalkozásodra

Rengeteg időt spórolhatsz meg az alábbi területeken:

  • iktatás
  • partner ellenőrzése (adószám, csőd stb.)
  • számla számszaki ellenőrzése
  • előkönyvelés.

Ez a teljes feldolgozási folyamat kb. 70-90%-a. A gyakorlatban például havi 100 db kimenő számla esetén, ha egy számla hagyományos könyvelése 2 percet vett igénybe, akkor az most kb. 20 másodpercre csökken. Tehát 200 perc helyett 33 perc alatt lehet lekönyvelni 100 db számlát.

Ami 3 órával kevesebb munkát jelent havonta!

Könyvelőirodák szorozzák ezt be a könyvelt ügyfelek számával.

Tetszett a cikk?

Szeretnél hetente hasznos tippeket kapni, amivel növelheted a bevételedet és egyszerűsítheted az adminisztrációt?

Nem küldünk spamet, csak értékes cikkeket.

comments powered by Disqus