Ugye mennyire idegesítő dolog, hogy nem tudod 2017-ben percre pontosan, hogy kinek tartozol és ki tartozik neked? Excelbe kell vezetned a bejövő és kimenő számlákat valamint a hozzájuk tartozó kifizetéseket, mert a könyvelőd csak hónap végén foglalkozik vele? Eljött az idő, hogy ennek vége legyen.
Hogyan lehetne automatikusan karbantartani a bejövő és kimenő számlák egyenlegeit?
Ha kisvállalkozó vagy és nincs főállású könyvelőd, akkor biztos hogy szembesültél már azzal a problémával, hogy nem tudod azonnal megmondani egy vevődnek, hogy milyen számlákkal tartozik.
Erre szinte mindenki azt a megoldást használja, hogy vezet egy másodlagos könyvelést is pl. egy Excel táblában. Ez viszont jelentős többletmunkát eredményez.
Van egy távkönyvelős megoldás is, hogy beszeknnelsz mindent, elküldöd a könvvelődnek és ő majd gyakrabban foglalkozik vele. Ezt próbáltuk mi is még 2002-ben, de már akkor megbukott a gyakorlati oldala, hiszen az adminisztrációs teher nem csökken vele.
Van egy új fogalom - a PSD2 - ami megoldás lehet a nagyon közeli jövőben számodra is.
Mi az a PSD2 és miért lesz ez jó neked?
A Finntechzone szótára szerint:
Revised Payment Services Directive, azaz Pénzforgalmi Szolgáltatásokról szóló módosított EU-irányelv, mely lehetővé teszi, hogy ne csak bankok nyújthassanak pénzügyi szolgáltatásokat, illetve segíti az új digitális szolgáltatások bevezetését. A bankoknak a fintech cégek számára hozzáférést kell majd adniuk a folyószámla-adatokhoz, hogy azok felhasználásával a fogyasztók számára jobb, többféle pénzügyi szolgáltatást nyújthassanak.
Tehát egyszerűen lefordítva ezt a vállalkozások mindennapi életére, azt jelenti, hogy nem kell a banki kivonatokat bogarászni vagy áttöltögetni fájlokat a banki terminálból egy könyvelő programba.
Ehelyett minden automatikus lesz.
Hogyan fognak megváltozni az ügyviteli rendszerek
Az online ügyviteli rendszereket - amilyen a Billcity is - össze lehet kötni 2018-tól minden európai bankkal. Így a szoftver automatikusan ellenőrzi majd néhány percenként a banki forgalmat és ha van új tétel, azonnal betölti és lekönyveli.
Milyen előnyöket jelent ez neked?
- Percre pontosan lehet majd látni, hogy melyik számládat nem fizették még ki
- ha a kiadásokat is vezeted, akkor pontosan láthatod, hogy mit kell még kiegyenlítened
- akár az ügyviteli rendszeren belülről is kezdeményezhetsz utalásokat
- nem lesz annak sem akadálya, hogy a teljes banki forgalmat automatikusan könyveljük
- mindezek miatt kevesebb adminisztrációs munkaerőre lesz szükséged, az asszisztensek magasabb értékű munkát végezhetnek.
Az idei Finntech konferencián hangzott el, hogy az MNB 2019-től be akarja vezetni minden magyar banknál a napon belüli azonnali átutalást.
Ugye, hogy jól hangzanak a fentiek? A technológia (API) egyáltalán nem új, jöhet a kérdés, hogy miért nem létezett idáig ez a kapcsolat az ügyviteli rendszerek és a bankok között.
Miért nem lehetett ezt korábban megoldani?
Már 1997-ben a CIB Bank elektronikus terminálját használtuk a banki forgalom feldolgozására. Akkor még nem az internetes bank volt, hanem egy windows-os szoftver ami modemmel tárcsázott be a központjába.
Ez már 20 éve volt.
Ha Y generációs vagy fiatalabb vagy, akkor valószínű, hogy soha sem használtál modemet. Eltelt 20 év és annyi változott, hogy modem helyett már interneten kapcsolódik a banki szoftver a központhoz, de még nem tudtuk a folyamatot automatizálni.
A bankok nem engedtek külső fejlesztőknek közvetlen hozzáférést továbbra sem.
Ennek egyszerű oka volt, nem szerettek volna konkurenciát. Így a pénzügyeidet csak bankokon keresztül tudtad elintézni.
Mostanáig.
Mára ez megváltozott. Sorra jelennek meg a Finntech cégek akik alternatív pénzügyi szolgáltatásokat nyújtanak (Transferwise, N26). Emellett a PSD2-n keresztül az Európai Unió is kötelezi a bankokat, hogy tegyék elérhetővé a számla forgalmakat közvetlenül egy API-n keresztül.
Hogyan hasznosíthatod mindezt a vállalkozásodban?
Már most figyelj arra, hogy milyen rendszert használsz az ügyviteli folyamataidra (számlázás, pénzügyek, könyvelés). A hagyományos - nem online - szoftverek nagyon nehezen tudnak majd alkalmazkodni az új lehetőségekhez.
Javaslom, hogy válassz online ügyviteli rendszert, így biztos hogy naprakészebb lesz a vállalkozásod és alacsonyabbak a költségeid.
Mi a Billcity-vel már idén elkezdjük a banki rendszerekkel való összekapcsolásokat. Jövőre pedig minden magyar, valamint vélhetően több európai bankkal és pénzügyi szolgáltatóval lesz automatizált automatikus adatfeldolgozás.
Remélem, hogy tetszett a cikk. Ha szeretnél, szolj hozzá lent és beszélgessünk a témáról.